2018
A világ az elmúlt évek alatt egyre több terrorizmussal és a pénzmosással kapcsolatos rémtettet, válságot és botrányt tapasztalt.
A világ vezető országai erre a tendenciára szigorú lépésekkel reagálnak. Ennek keretében a 2017. június 26-tól hatályos vonatkozó jogszabályokban a magyar Országgyűlés is a korábbiaktól eltérő módon értelmezi át a terrorizmus és a pénzmosás finanszírozására adott válaszokat és immár szervezeti, valamint kockázatkezelési alapon határozta meg a kapcsolódó kötelezettségek, illetve a megelőzésben aktívan részt vevő érintettek feladatait.
A szolgáltató
A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának megelőzéséhez és megakadályozásához kapcsolódóan a következő érintetteknek vannak kötelező feladataik:
- hitelintézetek
- pénzügyi szolgáltatók
- foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmények
- önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak
- nemzetközi postautalvány-felvételt és -kézbesítést végzők
- ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet végzők – olyan személyek vagy szervezetek, akik ingatlan tulajdonjogának átruházásával, bérleti jogának üzletszerű közvetítésével, saját tulajdonú ingatlan üzletszerű adásvételével foglalkoznak
- könyvvizsgálói tevékenységet végzők
- könyvviteli (könyvelői), adószakértői, okleveles adószakértői, adótanácsadói tevékenységet megbízási, illetve vállalkozási jogviszony alapján végzők
- játékkaszinót, kártyatermet működtetők vagy távszerencsejátéknak nem minősülő fogadást, távszerencsejátékot, online kaszinójátékot szervezők
- nemesfémmel vagy az ezekből készült tárgyakkal kereskedők
- árukereskedők, amennyiben tevékenységük folytatása során 2,5 millió forintot elérő vagy meghaladó összegű készpénzfizetést fogadnak el
- ügyvédek, közjegyzők
- bizalmi vagyonkezelők
A fenti érintetteket összefoglalóan szolgáltatóknak nevezzük.
Az ügyfél-átvilágítás
A szolgáltató a következő esetekben ügyfél-átvilágítási feladatokat köteles végrehajtani:
- az üzleti kapcsolat létesítésekor
- a 3,6 millió forintot elérő vagy meghaladó összegű ügyleti megbízás teljesítésekor – ügyleti megbízásnak olyan ügylet minősül, amely az ügyfél és a szolgáltató között a szolgáltató tevékenységi körébe tartozó szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződéssel létrejött eseti jogviszony
- árukereskedő esetében a 2,5 millió forintot elérő vagy meghaladó összegű ügyleti megbízás készpénzben történő teljesítésekor
- 300 ezer forintot meghaladó összegű pénzátutalás teljesítésekor
- a távszerencsejátéknak nem minősülő fogadást szervező tekintetében a távszerencsejátéknak nem minősülő, nem hírközlő eszköz és rendszer útján szervezett fogadás esetében a hatszázezer forintot elérő vagy meghaladó összegű nyeremény kifizetés, a távszerencsejátéknak nem minősülő, hírközlő eszköz és rendszer útján szervezett fogadás esetében a hatszázezer forintot elérő vagy meghaladó összegű játékosi egyenlegről történő kifizetés teljesítésekor
- pénzmosásra vagy terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény vagy körülmény felmerülése esetén, feltéve, hogy ügyfél-átvilágításra még nem került sor
- ha a korábban rögzített ügyfélazonosító adatok valódiságával vagy megfelelőségével kapcsolatban kétség merül fel
Az ügyfél-átvilágítás keretében a szolgáltató köteles elvégezni az ügyfél, meghatalmazottja, a rendelkezésre jogosult, továbbá képviselő azonosítását, személyazonosságának ellenőrzését.
A szolgáltató ennek keretében, előzetesen írásban rögzített szabályzat alapján belső kockázatértékelést is köteles végezni, amely során értékeli az ügyféllel kapcsolatosan megjelenő kockázatokat, azok hatásait, valamint a kockázatok elkerülésének, csökkentésének leghatékonyabb módszereit. Ennek során figyelembe kell venni az üzleti kapcsolat jellegét, összegét és az ügyfél, illetve a szolgáltató jellemzőit, méreteit is.
Az ügyfél-átvilágítás keretében a szolgáltató az alábbi adatokat köteles rögzíteni:
- a természetes személy
- családi és utónevét
- születési családi és utónevét
- állampolgárságát
- születési helyét, idejét
- anyja születési nevét
- lakcímét, ennek hiányában tartózkodási helyét
- azonosító okmányának típusát és számát;
- a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet
- nevét, rövidített nevét
- székhelyének, külföldi székhelyű vállalkozás esetén – amennyiben ilyennel rendelkezik – magyarországi fióktelepének címét
- főtevékenységét
- képviseletére jogosultak nevét és beosztását
- kézbesítési megbízottjának az azonosítására alkalmas adatait
- cégbírósági nyilvántartásban szereplő jogi személy esetén cégjegyzékszámát, egyéb jogi személy esetén a létrejöttéről (nyilvántartásba vételéről, bejegyzéséről) szóló határozat számát vagy nyilvántartási számát
- adószámát
A fenti adatok ellenőrzése és rögzítése érdekében a szolgáltató hiteles dokumentumok, iratok, igazolványok bemutatását köteles megkövetelni.
Amennyiben az ügyfél tényleges tulajdonos nevében vagy érdekében jár el, a szolgáltató köteles elkérni a tényleges tulajdonos
- családi és utónevét,
- születési családi és utónevét,
- állampolgárságát,
- születési helyét, idejét,
- lakcímét, ennek hiányában tartózkodási helyét,
- arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy kiemelt közszereplőnek minősül-e.
Az ily módon rögzített adatokat a szolgálató haladéktalanul köteles továbbítani az erre a célra létrehozott központi nyilvántartás számára.
A kijelölt személy és feladatai
A szolgáltató vezetője, foglalkoztatottja és segítő családtagja pénzmosásra, terrorizmus finanszírozására, vagy dolog büntetendő cselekményből való származására utaló adat, tény, körülmény felmerülése esetén köteles az előzetesen erre a célra kötelezően kijelölt személynek bejelenteni és rendelkezésre bocsátani
- a szolgáltató által az ügyfélről rögzített adatokat,
- a bejelentés alapjául szolgáló adat, tény, körülmény részletes ismertetését és
- a bejelentés alapjául szolgáló adatot, tényt, körülményt alátámasztó rendelkezésre álló dokumentumokat.
A kijelölt személy csak a szolgáltató vezetője, alkalmazottja vagy segítő családtagja lehet. A szolgáltató a kijelölt személy nevét, beosztását és elérhetőségét a tevékenysége megkezdése napjától, illetve a kijelölt személy bármely adatában bekövetkezett változásról a változást követő öt munkanapon belül az erre a célra rendszersített nyomtatvány benyújtásával köteles tájékoztatni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt.
A kijelölt személy haladéktalanul köteles a hozzá érkezett bejelentést a szintén erre a célra rendszeresített, titkosítással ellátott nyomtatványon továbbítani a NAV felé. Amennyiben a szolgáltató tudomására jut, hogy az ügyfél Magyarország területén olyan pénzeszközzel vagy gazdasági erőforrással rendelkezik, amely pénzügyi és vagyoni korlátozás alatt áll, haladéktalanul köteles ezt a kijelölt személynek bejelenteni. A kijelölt személy az ügyfél adatait, a bejelentés alapjául szolgáló adat, tény, körülmény részletes ismertetését és dokumentumait késedelem nélkül továbbítja a NAV felé. A szolgáltató a bejelentést követő 4 munkanap alatt nem teljesíthet olyan ügyletet, amely pénzügyi és vagyoni korlátozás alatt álló vagyont érinthet.
Vonatkozó jogszabályok
- 2017. évi LIII. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról
- 2017. évi LII. törvény az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról