Ha áfa-alany értékesíti ingatlanát, az adózás és a számlázás szempontjából az ingatlan eladása ugyanúgy termékértékesítésnek minősül, mint akármilyen másik áru értékesítése.
Ennek megfelelően az adásvételről áfás számlát is ki kell állítani.
Ez alól egy kivétel van: ha az ingatlan nem „új” és az értékesítést az adóalany nem tette áfakötelessé.
Ebben az esetben az értékesítésről nem kötelező számlát kibocsátani, megfelelő számviteli bizonylattal (pl. adásvételi szerződés és birtokba adási jegyzőkönyv) ugyanakkor ebben az esetben is rendelkezni kell. Az új ingatlan fogalmáról itt írtunk.
A számlát az általános szabályok alapján az ügylet teljesítését követő 15 napon belül kell kiállítani. A teljesítést itt az előleg (foglaló, vételárrészlet) átvétele, illetve az ingatlan vevő részére történő birtokba adása, a kulcsok átadása testesíti meg.
Fontos megjegyezni, hogy utóbbi nem feltétlenül esik egybe az adásvételi szerződés megkötésével, a tulajdonjog átszállásával, illetve a tulajdonos-változás ingatlan-nyilvántartásban történő bejegyzésével. A teljesítés dátumának meghatározásáról bővebben itt is olvashat.
A körülményektől függően az ingatlanértékesítést 27% és 5% áfa is terhelheti, lehet az értékesítés adómentes és fordított adózás hatálya alá is eshet. Az adókulcs meghatározása tehát nagy körültekintést igényel.
Bizonytalanság esetén javasoljuk, hogy még az ügylet lebonyolítása előtt vegye fel a kapcsolatot könyvelőjével, vagy konzultáljon adótanácsadóval, adótervezővel.