Korábbi cikkünkben arról írtunk, mikor kötelező a pénztárgép használata.
Most nézzük meg, mely esetekben lehet a használatát mellőzni, és ilyenkor milyen kötelezettségünk van?
A nem használatra okot adó indok:
· a pénztárgép meghibásodik,
· áramszünet van,
· a pénztárgépet bevonták,
· a pénztárgépet ellopták,
· a pénztárgép megsemmisült,
· a pénztárgép elveszett.
A pénztárgép üzemeltetője köteles a pénztárgép működésképtelenségét haladéktalanul bejegyezni a pénztárgépnaplóba és értesíteni a pénztárgép szervizt.
A szerviz a bejelentéstől számított 5 napon belül köteles megkísérelni a pénztárgép megjavítását. Az üzemeltető kérésére a forgalmazó köteles a bejelentéstől számított 8 napon belül cserepénztárgépet biztosítani a javítás idejére.
A fent felsorolt esetekben nem kell gépi nyugtát adni, kivéve, ha nincs olyan pénzátvételi hely, ahol a fizetés aránytalan nehézség nélkül megoldható.
Tehát ha több pénztárgépünk van, úgy nem elfogadható indok, hogy az egyik nem működik, de ha van más pénztárgépünk, ami üzemel, de azzal fizikailag nem tudjuk a forgalmat lebonyolítani, vagy csak nagyon körülményes módon, akkor a kézi nyugta is használható.
A fenti esetekben a kézi nyugta az alábbi időszakban adható
· Meghibásodás esetén a kézi nyugta az eszköz megjavításáig, vagy a cseregép biztosításáig alkalmazható, de maximum 15 napig.
· Áramszünet esetében csak az áramszünet végéig.
· Pénztárgép bevonás esetében a bevonás ideje alatt.
· Pénztárgép eltulajdonítása, megsemmisülése, elvesztése esetén az új pénztárgép üzembe helyezéséig, de maximum 15 napig.
Fontos!
Ha a pénztárgép újra üzemképes, függetlenül hogy javítás, csere vagy új készülék beszerzése okán, úgy első feladat annak üzembe helyezése után a kézi nyugták beütése a pénztárgépbe.
A nyugták utólagos rögzítésénél az alábbiakra kell figyelni:
· Az utólagos rögzítéshez külön adóügyi napot kell nyitni.
· Ha több napon át kellett kézi nyugtát alkalmazni, úgy adóügyi naponként kell egy-egy nyugtát kiállítani (forgalmi gyűjtőnkként).
· Indokolt esetben több nyugtán szétbontva is fel lehet vinni az összevont napi forgalmat (pl. az összeg nagyságrendje miatt).
· Az utólagos rögzítések után nyitott adóügyi napokat le is kell zárni, míg a forgalmi jelentést és az elkészített bizonylatokat meg kell őrizni.