Mi az a KOCKERD kérdőív?
A NAV pl. új cég bejegyzése, székhely változása vagy jelentős tulajdoni hányad változás esetén egy „kockázatelemzési kérdőívet” ( KOCKERD ) küldhet ki a székhelyre, amelyen – az adózó által végezni kívánt tevékenységhez szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek fennállásának ellenőrzése céljából – az alábbiakra hívja fel az adózót:
a) a tevékenység részletes bemutatása,
b) a foglalkoztatottak számával, az alkalmazás jellegével kapcsolatos információk közlése,
c) a tevékenység folytatásához rendelkezésre álló eszközök bemutatása,
d) a tevékenység végzéséhez szükséges helyiség adataira, valamint a helyiség használatának jogcímére vonatkozó információk közlése,
e) a végezni kívánt tevékenységhez rendelkezésre álló pénzügyi, finanszírozási források részletes bemutatása.
Miért fontos válaszolni, visszaküldeni?
Fontos, hogy a NAV-nak a KOCKERD kérdőív minden pontjára vonatkozóan választ kell adni, illetve a határidőt tartsuk be, mivel ha ezek elmaradnak, a NAV mulasztási bírságot szab ki, ismételt határidő mulasztás esetén az adószámot törli – végső esetben magának a cégnek a kényszertörlését kezdeményezi.
Tehát eleve a kockázat felmérése miatt küldik ki, kiszűrve ezáltal a valójában nem is működő cégeket.
Mit lehet tenni, ha a KOCKERD nem lett visszaküldve és emiatt törölték a cég adószámát?
Ha a NAV jogerősen törölte az adózó adószámát, kérelmet kell benyújtani az adószám törlésének „visszavonása” iránt, legkésőbb 2016. december 31-éig, a kérelemmel együtt pedig pótolni kell a kitöltött KOCKERD-kérdőív visszaküldését is.
A kérelem csak addig nyújtható be, ameddig a cégbíróság jogerősen még nem rendelte el az adózó megszűntnek nyilvánítását – azaz nem kezdődött el a kényszertörlés.