Amennyiben a vállalkozás pénzforgalmi áfa elszámolást választ, az általa kibocsátott illetve általa befogadott számlák kiegyenlítésének időszakában keletkezik áfa fizetési kötelezettsége illetve áfa levonási joga. Tehát a kiállított számla áfa tartalma csak akkor fizetendő, ha azt felé pénzügyileg rendezték, és a befogadott számla áfa tartalmát is csak a pénzügyi rendezést követően vonhatja le, igényelheti vissza.
Felmerül a kérdés, hogy mikor keletkezik áfa fizetési kötelezettség abban az esetben, ha pénzforgalmi elszámolást választottam és részemre a vevő (például szállásért) SZÉP kártyával fizeti ki a számla ellenértékét április végén, de a SZÉP kártya elszámolásra csak májusban kerül sor, így a konkrét pénzbefolyás csak májusban történik. Ebben az esetben a szolgáltatást igénybe vevővel szemben már áprilisban megszűnik a követelésem, de a szolgáltatás ellenértékét csak májusban kapom meg.
A válasz (amelyet kérdésünkre a NAV is megerősített) az, hogy ebben az esetben akkor keletkezik áfa fizetési kötelezettség, amikor a bankszámlánkon megjelenik a pénz, tehát az említett példában a kérdéses számla áfatartalmát a május hónapra vonatkozó áfabevallásban kell feltüntetni.