A személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint az adót az adóév elteltével az összes jövedelem után kell megállapítani, bevallani és megfizetni. Azonban a költségvetés biztosítása érdekében a kifizetőnek adóelőleg megállapítási, bevallási és fizetési kötelezettsége van. A kifizető az adóelőleget a magánszemély által adott nyilatkozat alapján állapítja meg.
2020-tól lehetőség nyílik arra, hogy a magánszemély többek között már az adóelőleg-nyilatkozatát is elektronikusan készítse el.
Ezt ügyfélkapun keresztül, telefonos azonosítással vagy e-személyi igazolvány megléte esetén lehet megtenni.
Kétféle módon lehet elérni a nyomtatványokat:
- NAV honlap bal oldalán található Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásra (ONYA) kattintva
- https://onya.nav.gov.hu holnapon keresztül
A belépést követően az Új nyomtatványok/bejelentés fülre kattintva elérhető az összes kitölthető nyomtatvány (jövedéki nyomtatványok, adat- és változásbejelentés, bevallások, adóelőleg-nyilatkozatok).
A nyomtatványon fel kell tüntetni a foglalkoztató adatait is, így az elektronikusan kitöltött nyilatkozatokat a NAV automatikusan továbbítja a munkáltató ügyfélkapujára. Ezáltal csökkenthető az adminisztrációs teher és a papírhasználat.
Természetesen továbbra is megmarad a NAV honlapon megtalálható Adóelőleg nyilatkozat alkalmazáson (ANYA) keresztüli kitöltés, illetve a papír alapú nyilatkozat is.
Módosítás esetén elég egy új dokumentumot kitölteni és az új automatikusan felülírja a régi nyilatkozatot. Továbbra is él az a szabály, hogy a dokumentum tartalmát érintő változás esetén újra nyilatkoznia kell a magánszemélynek.
Abban az esetben, ha a magánszemély a kedvezményt már a magzatra is érvényesítette, akkor a születést követően nem kell új nyilatkozatot tennie, hanem elegendő a baba nevét, adóazonosítójelét leadni a munkáltatója részére.
Ha a magánszemély elektronikusan és papír alapon is eljuttatja kifizetőjéhez a nyilatkozatot, akkor a papír alapút kell figyelembe venni.
A cikket a HyperCortex Zrt, az Írisz Office csoport TB szakértő tagja írta.