Könyvelő, Adótanácsadó és Szolgáltató Zrt.

06 1 55 00 510
[email protected]

Keresés

Hogyan kell kiállítani előlegszámlát?

Előlegről akkor beszélünk, ha a termékértékesítés vagy szolgáltatás teljesülését megelőzően veszünk át ellenértéket.

Az áfatörvény alapján az előlegszámlához kapcsolódóan áfafizetési kötelezettség, illetve levonási jog a pénzügyi teljesítés napján keletkezik.

Az előleget utalással (teljesítés napja: a bankszámlán való jóváírás napja) vagy készpénzben (teljesítés napja: a készpénz átvételének napja) is teljesítheti a vevő.

Amennyiben az előleg számlának az áfatartalma meghaladja a 100.000 Ft-ot, akkor ugyanúgy adatot kell szolgáltatni a NAV-nak róla.

Nézzünk egy példát:

A vevőnk szolgáltatást kér tőlünk 78.740 Ft + 21.260 Ft áfa (27%) = 100.000 Ft áron. A szerződés értelmében a vevőnek 50.000 Ft előleget kell átutalnia vagy készpénzben kifizetnie. A maradék összeget a szolgáltatás befejezésével köteles megfizetni.

A vevő 2019.02.03-án átutalja az 50.000 Ft előleget a bankszámlára. A jóváírást 2019.02.05-én vesszük észre és azonnal kiállítjuk az előlegszámlát:

  • Teljesítés napja: 2019.02.03 (jóváírás napja)
  • Kelte: 2019.02.05
  • Fizetési határidő: 2019.02.03
  • Megnevezés: ” …. szolgáltatás előleg”
  • Összeg: 39.370 Ft + 10.630 Ft áfa (27%) = 50.000 Ft

2019.03.01-én befejeztük a kért szolgáltatást, így a maradék 50.000 Ft-ra jogosultak leszünk.

2019.03.02-én kiállítjuk a végszámlát a következőképpen:

  • Teljesítés napja: 2019.03.01
  • Számla kelte: 2019.03.02
  • Fizetési határidő: 2019.03.10
  • Megnevezés összege két sorban:
    • „….. szolgáltatás” 78.740 Ft + 21.260 Ft áfa (27%) = 100.000 Ft
    • Előlegszámla beszámítása (hivatkozás az előlegszámla számára): -39.370 Ft – 10.630 Ft áfa (27%) = – 50.000 Ft

Így a végszámla alapján még 50.000 Ft fizetendő összeg áll fenn.

Email
Print