Előző egypercesünkben olvashatták, hogy a Munka Törvénykönyve alapján a munkáltató a kifizetett bér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hó 10-ig köteles írásbeli tájékoztatást adni a munkavállaló részére.
A jogszabályi előírások alapján a bérpapírnak olyannak kell lennie, hogy a munkavállaló az elszámolás helyességét és a levonások jogcímét is ellenőrizni tudja.
Ebből adódóan az elszámolásnak tartalmaznia kell:
- személyes azonosító adatokat
- időadatokat (ledolgozott munkanap, szabadság, betegszabadság)
- alapadatokat (besorolási bér, távolléti díj)
- adóköteles bérek jogcímét és összegét(pl. munkabér, bérpótlékok)
- egyéb juttatásokat (béren kívüli és egyes meghatározott juttatások)
- levont adók és járulékok megnevezését, összegét, kedvezmények elszámolását
- munkáltatót terhelő járulékokat
- bérből történő letiltás jogcímét és összegét
- az összesített bruttó és nettó bért
A hatályos törvény – ellenben a korábbi rendelkezésekkel – írásbeli tájékoztatásnak minősíti az elektronikus dokumentumot is, feltéve, hogy az információk változatlan visszatekintésére és a kiállítás dátumának megjelenítésére alkalmas. Manapság elterjedtek az elektronikus felületről letölthető kifizetési jegyzékek, de ide sorolandó az e-mail és az sms is.
Az elszámolást részletező bérjegyzéken kívül a bér kifizetését a munkavállaló aláírásával ellátott átvételi elismervénnyel is igazolni szükséges. Az átutalással megfizetett bér igazolására a bérlista szolgál. Amennyiben a munkavállaló a bérét készpénzben kapja meg, úgy annak a hivatalos kifizetése kiadási pénztárbizonylattal történik.
Az említett, bérelszámolásra alkalmas dokumentumokat az aktuális havi bérszámfejtési anyagokkal megküldjük ügyfeleink részére.