Széchenyi 2022

Szolgáltatások

Könyvelő, Adótanácsadó és Szolgáltató Zrt.
English

EcoCreative
Hypercortex
divider

Tollunkból

A lakossági villamosenergia szolgáltatás az Egyetemes Szolgáltatás keretében történik. A lakossági ügyfélkör a vételezés módja szerint több csoportba sorolható:

  • általános, egy zónaidős (a továbbiakban: „A1”)
  • általános, két zónaidős (a továbbiakban: „A2”)
  • közintézményi, két zónaidős (a továbbiakban: „A3”)
  • időszakos (a továbbiakban: „B”)
  • idényjellegű, egy zónaidős (a továbbiakban: „H”)

Az A1 díjszabás esetén az egész napra (0-24 óra között) egy díjszabás érvényes, míg az A2 és A3 díjszabás esetén a jogalkotó megkülönböztet egy ún. csúcs (06-22 óra között) és völgyidőszaki (22-06 óra között) árszabást. A B díjszabás vezérelt felhasználói vételezést, közismert nevén az éjszakai áramot jelöli, amely működési módja szerint fűtési / vízmelegítési célú vételezésre jogosít fel. A H díjszabás a hőszivattyús fűtési mód támogatására szolgál. A fenti egyetemes szolgáltatói árak elosztási területenként kerülnek meghatározva. A korábbi szabályozás szerint a lakossági A1 vételezés elszámolása sávos tarifarendszer szerint történik:

  • A lakossági ESZ “A1” díjszabás 1320 kWh/év értékhatárig
  • A lakossági ESZ “A1” díjszabás 1320 kWh/év érték felett

Az alábbi táblázat mutatja a lakossági ESZ “A1” díjszabást 1320 kWh/év fogyasztási mennyiségig:

A következő tábla a lakossági ESZ “A1” díjszabást 1320 kWh/év fogyasztási mennyiség feletti részét mutatja:

A következő táblázat a lakossági vezérelt /éjszakai díjszabást összegzi:

Változások 2022.08.01-től

A 2022.08.01-től bevezetett szigorítás értelmében a jogalkotó bevezette az ún. lakossági piaci ár fogalmát, amely egy az egyetemes szolgáltatói díjszabáshoz képest lényegesen magasabb árat takar. A lakossági vételezés esetén 2523 kWh/év/fogyasztási hely mennyiségig a korábbi módszertan, míg afelett a lakossági piaci ár szerint kell elszámolni a felhasználókkal. A fenti 2523 kWh-s határ több vételezési hellyel rendelkező felhasználók esetén (pl. lakás mellett a hétvégi nyaraló) külön kell értelmezni minden mérő esetében. A lakossági piaci ár kb. 10 szeres emelést jelent a korábbi módszertanhoz képest, ám még így is messze elmarad a jelenlegi piaci árakhoz képest (lásd 2. cikkünket):

A következő táblázat a vezérelt/ éjszakai vételezés emelt díjszabását mutatja elosztási területenként:

A lakossági piaci ár a lakossági fogyasztó által fizetendő rendszerhasználati díjakkal együtt számított bruttó (27% áfával együtt számított) végfelhasználói ár.

Fontos megjegyezni, hogy a kedvezmény figyelembevétele naparányosan történik az alábbi képlet szerint:

kedvezményes éves mennyiség (kWh) / 365 nap* a hónap napjainak száma (nap)

Az éves kedvezmény összege a teljes elszámolási periódus (2022.08.01-2023.07.31) végén kerül ténylegesen összevezetésre. Például, ha a felhasználás az egyik hónapban nem éri el a kedvezményes vételezési szintet (kb 205 kWh), akkor az a mennyiség nem a következő hónapra, hanem a teljes elszámolási időszak végére csúszik át.

A lakossági áram számla kötelező tartalmi elemei tehát:

  • az elszámolt energia mennyisége kWh-ban, amely megbontásra kerül:
    • az ESZ lakossági energia díjszabás (Ft/kWh) valamint,
    • az ún. lakossági piaci árszabás (Ft/kWh) szerinti megbontásban
  • Elosztási alapdíj Ft/hónap -ban
  • Rendszerhasználati díj (az elosztói alapdíjon kívül) Ft/kWh – ban
  • ÁFA

A lakossági áram vételezés esetén 5000 kWh/ év mennyiséggel számolva a korábbi és az új, szigorított módszertan szerint 80 000 Ft/év többlet költséggel kell számolni a családoknak.

Jogszabályi háttér:
259/2022. (VII. 21.) Korm. Rendelet egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról
4/2011. (I. 31.) NFM rendelet a villamos energia egyetemes szolgáltatás árképzéséről
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnökének 7/2022. (VII. 21.) MEKH rendelete az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet szerint egyetemes szolgáltatás keretében vételezett villamos energia lakossági piaci árának meghatározásáról
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnökének 8/2022. (VII. 29.) MEKH rendelete az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet szerint egyetemes szolgáltatás keretében vételezett villamos energia lakossági piaci árának meghatározásáról szóló 7/2022. (VII. 21.) MEKH rendelet módosításáról


A magyar és európai társadalomért érzett felelősségvállalásunk miatt született meg jelen cikksorozatunk, amely az alábbi témákat igyekszik érthetően bemutatni az energiaszektorban nem jártas olvasóknak, hogy átfogó képet kaphassanak az előttünk álló időszakról:

  1. cikk: Áramról és földgázról röviden
  2. cikk: A földgáz és árampiacok alakulása az elmúlt időszakban
  3. cikk: Egyetemes szolgáltatás és szabadpiac közötti különbség
  4. cikk: Áram lakossági szegmens
  5. cikk: Áram mikrovállalati és végső menedékes ellátásban
  6. cikk: Földgáz lakossági ellátásban
  7. cikk: Földgáz mikrovállalati és végső menedékes ellátásban
  8. cikk: Versenypiaci vételezés áramban és gázban
  9. cikk: Jelenlegi várható negatív hatások
  10. cikk: Javaslatok a kialakult helyzet kezelésére

 

A szerzőről

Vandrus Péter erősáramú villamosmérnök, közgazdász pályáját a hazai áram átviteli rendszerirányítónál kezdte közel két évtizeddel ezelőtt, majd villamos energia és földgáz nagykereskedelemmel foglalkozott, 2009 óta V-ENERGY Befektetési és Tanácsadó Kft. tulajdonos ügyvezetőjeként elsősorban külföldi és hazai energia társaságoknak nyújt szakmai támogatást és készít iparági elemzéseket.

Kiemelt partnereink

További Partnereink

Bemutatkozás

A klasszikus adatrögzítő könyvelés már a múlté. A jelen a vezetői döntések aktív támogatásáról szól.
Az Írisz Office csoport a cégvezetőket és döntéshozókat támogatja napi szinten, tevékenységünk a könyvelésen és az információval történő ellátáson alapszik.

Papp Tibor Papp Tibor alapító
CertUnion ISO